21 Noiembrie 2024, 13:06:58 *

Autentifică-te cu numele de utilizator, parola şi precizează durata sesiunii.
 
   Pagina principală   Ajutor Caută Calendar Membri Autentificare Creează un cont  
Pagini: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 51
  Trimite acest subiect  |  Imprimă  
Autor Subiect: Basme  (Citit de 1013214 ori)
0 Utilizatori şi 1 Vizitator pe acest subiect.
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #140 : 24 Octombrie 2009, 09:31:07 »

Ciclul juruintelor

Acest ciclu, asa cum a fost gandit de Saineanu, se imparte in doua tipuri fundamentale:
A) Juruinta constienta sau inconstienta, facuta unui demon.
B)Promiterea unei fiinte supranaturale, pentru a obtine tacerea copilului (inainte si dupa nastere)
Tipul A, mai este cunoscut si sub numele de tipul Jefta,si contine urmatoarele peripetii(motive):
-Tatal juruieste(mai des inconstient)copilul sau unui demon.
-La timpul hotarat cauta sa il sustraga Necuratului.
-In cele din urma isi atinge scopul prin diverse mijloace.
Tipul B, este cunoscut sub denumirea: Tipul zanelor promise,si poseda doua motive:
-Pentru ca pruncul sa taca, mama ii promite o zana.
-La varsta insuratorii, eroul porneste sa o caute si o gaseste.
-Uneori, dupa un trai fericit de veacuri,(care par clipe), petrecut in Tara Nemuririi,Fat-Frumos se intoarce sa isi vada parintii si isi gaseste moartea.
Basmele care fac parte din primul tip, tipul Jefta,sunt:
Arborele inpaciuirei, Lupul cu capo de fier, Bul-Mihai, Lupul si Caterina, Mazarel imparat,Originea cimiliturilor,Povestea lui Ignat, De cand nu-i dracul.
In ce priveste Tipul Zanelor promise, Saineanu, mentioneaza si aici urmatoarele basme:
Tinerete fara batranete si viata fara de moarte, a lui Ispirescu,Ileana Costantzeana,Lina Rujalina, Floarea si Florea, Fiica a noua mame.
Inainte de a rezuma basmele respective, exegetul face o trecere in revista a unor intamplari asemanatoare, miscandu-se pe o arie culturala destul de intinsa.Mi se pare interesant faptul ca prima referire pe care o face,-daca tinem seama de denumirea tipului,-" Jefta,"-se refera la traditia Biblica facuta de Jefta (sau Iephta) judecator in Israel, lui Dumnezeu de a-i darui contra victoriei obtinute impotriva amonitilor, prima fiinta vie care ii va iesi in cale la intoarcerea acasa.
Imediat dupa acest exemplu, este redata succint povestea sacrificarii Ifigeniei de catre tatal sau Agamemnon, spre a imblanzi supararea zaitei Artemis.Mai sunt date cateva exemple probatorii,care sunt discutabile, lucru confirmat insusi de autor atunci cand spune:(pg.240):
"Afara de variantele citate, mai gasim motivul juruintelor intr-o serie de basme din ciclul Metamorfozelor, (Tipul Iason) ;Apoi in multe alte basme de natura amalgamata."
Si tot in aceste categorii incerte,motivul juruintelor care caracterizeaza acest ciclu, proclamat insusi de autor,intra si basme din ciclul "Calatoria lui Dumnezeu pe pamant", (vezi Finul lui Dumnezeu si boul nazdravan),s.a.m.d.
Numai aceasta simpla trecere in revista este in masura sa ne nedumereasca.Daca vorbim de ciclul juruintelor, cum se poate ca basme care poseda acest motiv, sunt subordonate altor cicluri?Intentia mea nu este de a aduce critici, ci de a cauta o explicatie, a intelege care este mecanismul care a produs o anumita greseala in cercetare, pentru ca pe viitor, acest tip de greseli sa poata fi evitate.Eu cred ca de vina este insusi modul de abordare al basmelor.Se face acest lucru in chip formal, punand accentul subiectivitatii noastre personale pe unul dintre motivele din basm care ni se pare mai interesant.Aplicam un studiu de mitologie comparata care nu face decat sa batem pasul pe loc, pentru ca nu procedam asa cum ar trebui.Nu cautam istoria care se gaseste in spatele motivului pe care ni-l ofera cu atata generozitate folclorul.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #141 : 24 Octombrie 2009, 13:20:57 »

Daca basmele din primul tip sunt asemanatoare cu episodul biblic povestit in Judecatorii,atunci din punct de vedere logic, ele sunt apocrife biblice.Mai mult decat atat, ele povestesc o anumita istorie care este consemnata in Biblie.Au insa toate povestile acestea acelasi arhetip?Eu spun ca nu.Sa luam urmatorul exemplu: Basmul tip, "Arborele impaciuirii a lui Schott":
"Un biet pescar, undise pana la miezul noptii, fara a prinde ceva.In cele din urma, scoase cu mare anevointa plasa,si din ea iesi insusi Necuratul, care ii propuse sa-l faca bogat daca pescarul ii va jurui (sa-i deie) ce are mai drag acasa."
Acesta este motivul care il va determina pe Lazar Saineanu, sa aseze basmul in ciclul juruintelor(ceea ce este corect), dar numeste aceste juruinte Ciclul Iephta, ceea ce nu mai coincide cu mesajul transmis in cadrul textului, din punct de vedere simbolic.Doua fructe vazute de de la distanta, nu sunt neaparat portocale, numai pentru ca  au culoarea galbena.Pot fi la fel de bine, doua lucruri deosebite.Va amintiti ce face Dumnezeu cand se trezeste singur plutind pe noianul de ape ale oceanului primordial?Arunca baltagul si din apa iese arborele lumii avand la radacina pe Nefartatul. Gestul pescarului care isi arunca plasele in apele oceanului primordial este gestul facut de Dumnezeu, cand a scos din ape arborele lumii inclusiv pe Nefartatul, asa cum am spus si mai inainte.Stiti de ce am dreptate cand spun asa ceva?Pentru ca am citit acest lucru in Evanghelia dupa Matei(4;18-19):
"Pe cand trecea pe langa Marea Galileii, Isus, a vazut doi frati.Pe Simon, zis Petru, si pe fratele sau Andrei, care aruncau o mreaja in mare.Caci erau pescari.El le-a zis:
"Veniti dupa mine si va voi face pescari de oameni."
Iata prin urmare ca ne aflam in fata unui mesaj simbolic, in care Dumnezeu, pescarul, care pescuieste pestii din mare(sufletele oamenilor, dar asta poate sa fie un simbol si al trecerii Marii Rosii), il scoate pe Nefartatul din fundul apelor si acesta ii propune un targ:
"Tu vei fi bogat, cu conditia sa imi dai "ce ai mai drag acasa."
Si intr-un gest de generozitate, Pescarul/Dumnezeu accepta.Ceea ce accepta insa Dumnezeu, seamana cu blestremul mamei lui Solomon ori cu izgonirea de catre mama vitrega a fiului, seamana cu trimiterea lui Iosif de catre Iacov la  fratii sai, si de aici, alunecarea acestei calatorii in iad, la Nefartatul, respectiv in Egiptul Faraonic, unde copiii lui Israel vor patimi si de unde vor fi salvati de interventia divina.Unele apocrife, povestesc ca intre Dumnezeu si Diavol a existat un zapis pe aceasta tema legat de sufletele oamenilor si ca Dumnezeu a pus la un moment dat un inger sau un sfant sa  caute sa-l insele pe Diavol si sa-i fure documentul.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #142 : 24 Octombrie 2009, 15:51:31 »

Ceea ce incerc sa spun ca tipul Iephta, este discutabil.Incercand sa mergem pe o explicatie formala, nu facem decat sa ne pierdem in labirintul mitologic.In basmul lui Schott, dupa imbogatirea pescarului de catre Diavol, apare motivul blestemului asa cum l-am gasit la Solomon in cartea doamnei Sabina Ispas, dar sub o alta forma:
"...dar uneori tatal sau mahnit cand isi aducea aminte de juruinta, il batea."Locul mamei vitrege sau bune, ca simbol al Pamantului, este luat aici de tata.In economia basmului, fiul trebuie sa fie Iosif, deoarece el va pleca de acasa si se va duce in Iad, la Diavol.Parerea mea este ca Iadul si Diavolul sunt aici, Egiptul si Faraon.Imaginatia populara, nu mai pune izgonirea, sau fuga copiilor lui Israel din Egipt pe seamaexploatarii nemiloase.plicatia se refera la faptul ca :"Dascalul il invata pe fiul pescarului sa se imbrace popeste,cu multe cruci pe haine, si sa se duca asa in padure, la locul aratat." Va amintiti ce are de gand sa faca nechibzuitul de Danila Prepeleac in padure, dupa ce a reusit sa omoare boii lui frate-sau?Sa ridice o biserica in acele locuri pustii.O idee similara o va avea si Sf.Petru uitat de Dumnezeu in iad, dar el incepe sa masoare locul chiar in iad.Acesta este un pretext ca sa-i determine pe diavoli sa-l expulzeze in afara iadului.Este interesant de mentionat faptul ca pe Muntele Horeb, Dumnezeu ii spune lui Moise:"Imi veti fi o imparatie de preoti si un neam sfant.Acestea sunt cuvintele pe care le vei spune copiilor lui Israel."O situatie asemanatoare, numai ca motivatia difera , o gasim si in celalalt basm a lui Ion Creanga,-Ivan Turbinca.Acolo, diavolii sunt inspaimantati de turbinca lui Ivan si de faptul ca Ivan reuseste in mod paradoxal sa-si impuna personalitatea, si rastoarna iadul cu chefurile sale obligandu-i pe diavoli sa se distreze, sa iasa din legile lor  incremenite.Si pentru ca tot vorbim despre acest lucru, scena apare si in mitologia greaca, acolo unde Ulise il pacaleste pe Achile si il determina sa iasa inarmat la porti.Ori o astfel de Iesire este mentionata si in Vechiul Testament, in Exodul:
"Si dupa patru sute treizeci de ani, tocmai in ziua aceea, toate ostile Domnului au iesit din Tara Egiptului>"(Exodul, 12;41).Apar doua aspecte care pot fi confirmate istoric sau dimpotriva, pot fi infirmate.
Copiii lui Israel au devenit o putere militara si acest lucru va determina Egiptul sa ia o serie de masuri, printre care s-a vazut a fost si acea reglare demografica a populatiei, prin inecarea copiilor nou nascuti de parte barbateasca.Inmultirea populatiei va determina crearea unei presiuni sociale, prin exploatare sau in alte moduri, pentru a-i determina pe acestia sa paraseasca Egiptul.Si al doilea factor, a fost problema de religie, a faptului ca in statul Egiptean aparuse o noua religie concurentiala, aceea evreeasca, care se opunea religiei de stat  a Egiptului.
In basmul lui Schott, copilul imbracat in haine poreotesti, este refuzat sa intre in iad, iar pentru aceasta i se mai da si o confirmare scrisa.Inainte de a pleca, el il intreaba ope tartorul iadului sau pe ceilalti demoni cum poate un ucigas sa-si ispaseasca pacatele.Va amintesc ca deja interdictia: "Sa nu ucizi"apare in Decalog, scrisa pe Tablele legii, de catre Dumnezeu insusi, sau dictata dupa alte traditii de catre Divinitate lui Moise.Acum vine raspunsul acela interesant:"Sa infiga in pamant maciuca cu care a savarsit intaiul omor si sa o stropeasca atata pana va infrunzi si inflori, semn ca i-au fost iertate pacatele."In basm este scris asa.In Vechiul Testament, intamplarea este povestita in Numerii( 17; 1-5):
"Domnul a vorbit lui Moise si a zis:
"Vorbeste copiilor lui Israel si ia de la ei un toiag dupa casele poarintilor lor, adica douasprezece toiege.Sa scrii numele fiecaruia pe toiagul lui.Si sa scrii numele lui Aaron, pe toiagul lui Levi.Si sa le pui in cortul intalnirii, inaintea marturiei, unde Ma intalnesc cu voi.Barbatul pe care-l voi alege, va fi acela al carui toiag va inflori si voi pune capat dinaintea Mea  cartirilor pe care le ridica impotriva voastra, copiii lui Israel."
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #143 : 24 Octombrie 2009, 22:48:07 »

Un alt basm din tipul Iephta, este si cel al lui Pop Reteganul,"Lupul cu cap de fier".Un baiat este snopit din batai de un boier span la care intrase sluga si numai Sf.Petru l-a putut scapa din mainile sale.El il lua cu sine, ii dete un corn si il sfatui(ori sfatul are un caracter de interdictie, si ar trebui sa trecem si aceasta interdictie la capitolul respectiv)sa nu se uite intr-insul inainte de a ajunge acasa. Dar baiatul calca interdictia si se pomeni inconjurat de tot felul de animale.Ca sa scape de ele trebui sa fagaduiasca unui lup cu cap de fier ca nu se va insura niciodata."
In general, nu se gasesc comentarii despre basme, decat foarte putine.Ele par sa apara numai in prefata unor carti dedicate basmelor,destinate pietei, unde cate un exeget curajos isi permite sa faca cate un comentariu destul de sumar si aproape lipsit de importanta.In ultima perioada, au aparut comentarii in acele carti destinate Bacalaureatului, scrise de cativa profesori inimosi, dar care nu sunt de specialitate si asta face ca munca lor sa fie oarecum irosita.Cred ca mai exista acele carti ale exegezei, dar cxu un circuit mai restrans , destinate specialistilor din domeniul cercetarii folclorice.Personal consider ca aici este un gol care trebuie umplut.Basmul lui Reteganul, spune ce vrea el si numai generozitatea lui Saineanu, il aseaza cuminte in ciclul juruintelor.La fel ca si in basmele  anterioare, se intampla ca baiatul trebuie sa plece neaparat de acasa.Daca acolo el era blestemat, acum este luat la bataie de stapanul cel rau.Dar nu ori ce fel de stapan, ci de Span.Despre Span am citit insa si in Povestea lui Harap Alb a lui Ion Creanga si  in comenteriul pe care l-am facut cu aceasta ocazie, am aratat ca Spanul este simbolul a trei realitati  diferite:
-Ca realitate strict mitologica este Dracul.De altfel si in unele variante ale basmului lui Creanga,in loc de Span va aparea aceasta creatura malefica.Desi albul si negru nu sunt considerate culori in pictura, avem un joc de culori, sau mai bine zis un contrast de culori, alb-negru, in care Harap Alb este sluga cea alba, cata vreme de culoare neagra este Spanul, ca fiinta demonica zugravita astfel.Pentru ca am deschis aceasta paranteza, mai spunem ca exista vreo doua explicatii legate de culoarea necuratului.Una dintre ele se refera la momentul cand Dumnezeu i-a cerut Nefartatului sa-i aduca nisip din fundul marii, iar pentru ca nu a vrut sa aduca nisip in numele Domnului, acest nisip l-a ars si l-a facut negru.Mai avem si o a doua explicatie la Tony Brill, in Legenda mitologica /Legenda religioasa/Legenda istorica.Aici se povesteste ca intr-o manastire din mijlocul unei paduri, se aciuase un drac sub forma unui calugar tanar.In felul acesta, dracul i-a invatat pe oameni sa faca fel si fel de blestematii.Staretul a auzit intr-o noapte o voce care i-a spus ca in biserica se afla si Diavolul si l-a invatat ca atunci cand va iesi cu sfintele daruri, sa se roage la Dumnezeu si sa-l inegreasca pe satana.Lucrurile se intampla asa, si dracul o rupe la fuga, aratandu-si cornitele.Cand s-a dus dracul cel negru la sfatul dracilor in iad, toti cum l-au vazut s-au si inegrit.De atunci au ramas dracii negri si nu mai au curajul sa mearga la biserica.Este interesant de mentionat ca mitologia romaneasca  spune ca dracul poate sa apara in calea oamenilor sub forma unui calugar.Dar nu culoarea hainelor creaza aceasta confuzie dintre  imaginea neagra a entitatii malefice si imaginea calugarului, imbracat de asemenea in haine negre.In antichitate, existau in zona Asiriei, oameni care aveau parul foarte negru, si erau cunoscuti sub denumirea de "capetele negre".In spatiul invecinat Egiptului, existau populatii cu pielea inchisa la culoare, carora Grecii le spuneau Etiopi sau Fetze arse.Prezenta aceasta insolita a oamenilor cu o pigmentatie mai accentuata a pielii i-a determinat pe unii oameni sa ii considere pe acestia niste persoane neobisnuite, iar in decursul timpului au capatat in mitologie numele de draci.La polul opus, numele lui Harap Alb se trage de la faptul ca pigmentatia pielii europenilor, este alba.De fapt si in America, europenii care venisera in Vest, ii numeau pe indigenii de acolo atat indieni(din cauza unei greseli geografice,) dar si piei rosii, dupa pigmentatia pieilor lor.Reversul acestei medalii o reprezentau europenii care erau denumiti de catre localnici, Albi.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #144 : 25 Octombrie 2009, 08:31:22 »

Apar doua lucruri care devin incitante, prin semnele de intrebare pe care le ridica.(Pot spune in paranteza, ca ceea ce fac in clipa de fata si de fapt in toate clipele trecute si viitoare, este sa deschid porti catre necunoscut.Din pragul acestora  arunc o privire asupra a ceea ce se afla dincolo de aceste usi, dar nu pot patrunde mai departe, din cauza lipsei informatiilor, si pentru ca sunt focalizat pe un continut mai general, urmarind sa incite si sa lase cercetarii viitoare directii noi de cautare, daca cercetarea nu-si va stabili alte prioritati.)Baiatul primeste de la sfantul Petru un obiect de forma unui corn, in care privind sau rostind dupa alte surse o invocatie, apar niste animale.Animalele sunt de regula de trei categorii:
-Animalele facute de catre Dumnezeu si care vor fi numite de om.
-Animale domestice, apartinand celui care se misca odata cu ele si aici am in vedere triburile de pastori, intr-o situatie mai singularizata  acesti conducatori inconjurati de animalele lor poarta denumirea de Printii Pastori, sau Hicsosi.Ma intreb, si intrebarea va capata un raspuns speculativ, daca pot sa asociez aceste trei lucruri deosebite ca intr-o pictura abstracta si sa ajung la o explicatie.Sa consider pastorul, animalele lui si cornul ,drept hieroglife sau ideograme care pot duce catre simboluri dar in acelasi timp si la descifrarea lor.Astfel, imaginea unui om asociata cu  imaginea unei  oi sau a unei vaci, poate sugera notiunea de pastor.Imaginea cornului (care este intr-o prezentare grafica simplista un triunghi isoscel prelungit, ), seamana si ea cu litera D, numai ca curbura este formata din doua laturi care se intalnesc intr-un punct oarecare, ceea ce imi aminteste de Delta.Mesajul  care s-ar desprinde din cele trei obiecte ar fi in felul acesta ca :"omul pastor se gaseste in delta."Si din nou, pentru ca sunt om si sunt subiectiv, ma gandesc la Delta Nilului.
-Animale salbatice, reprezentate simbolic prin lupul cu cap de fier.
Am vazut ca acest lup, il ajuta sa adune animalele risipite, ori il fereste de ele, in schimbul unei promisiuni:Sa fagaduiasca ca nu se va insura niciodata.
Curiozitatea este ca si Faraon din capitolul Exodul, urmareste acelasi lucru:
"El a zis poporului sau:
"Iata ca poporul copiilor lui Israel este mai mare si mai puternic decat noi."
Pentru a impiedica aceasta crestere, Faraonul va recurge la prima solutie:
"Si a pus peste ei ispravnicei ca sa-i asupreasca cu munci grele."
Dar instinctul omenesc este mai presus de hotararile Domnilor.Asa ca si unii si altii s-au ignorat reciproc.Consecinta a fost ca in ciuda muncilor istovitoare, copiii lui Israel, cu atat mai mult se inmulteau si cresteau. Cresterea unei populatii se leaga de conditiile de hrana sau de bagatiile  naturale pe care le are tara respectiva, de modul cum sunt gestionate aceste bunuri de catre conducatorii tarii respective.Hotararea de a ucide pruncii de sex barbatesc, nu a reprezentat o solutie reala, ci doar o decizie nefericita.Ea nu a facut decat sa se acumuleze niste tensiuni in plan social, tensiuni care nu isi vor putea gasi rezolvarea decat printr-o revolutie sau razboi civil, sau prin emigrare in masa. Consecintele sunt dezastroase, fie ca iti ineci proprii copii, fie ca ii condamni sa moara de foame.Saracia, duce la distrugerea unei natiuni, care isi pierde bunul cel mai de pret:oamenii.Este scara din dos pe care natiunea respectiva, iese din istorie.
Cine este lupul cu cap de fier?
Citisem undeva ca zeii din cer, au fugit de teama potopului si s-au refugit in Egipt, unde s-au prefacut in animale.In Biblioteca Istorica a lui Diodor din Sicilia am citit ceva interesant (pg.35):
"Se spune ca Osiris in expeditia sa , pornise impreuna cu cei doi fii ai sai:Anubis si Macedon, barbati insemnati prin vitejia lor.Si unul si celalalt purtau armuri uimitoare si faurite din pieile unor animale a caror indrazneala incercau sa o urmeze.Anubis era imbracat intr-o piele de caine,pe cata vreme Macedon purta o piele de lup."
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #145 : 25 Octombrie 2009, 09:27:38 »

Din sursa wikipedia, aflam despre Anubis:
"Anubis este deseori descris ca fiind un bărbat de culoare neagră cu cap de şacal sau ca fiind un şacal negru. Egiptologul Flinders Petrie consideră conceptul lui Anubis astfel: egiptenii observând şacalii pe lângă morminte, au asociat şacalul cu omul creeând-ul astfel pe zeu. Pentru a arăta importanţa sa în lumea morţilor, capul său era pictat cu negru, dar şi ca reprezentare a fertilităţii. Anubis era considerat pe lângă ghidul sufletelor decedaţilor ca fiind zeul îmbălsămării şi paznicul mormintelor.
Deoarece egiptenii nu făceau o deosebire mare dintre şacali şi câini, există posibilitatea confuziei între aceste animale. Deşi către Anubis se face deseori referire prin cuvântul sab(ce însemna şacal) mai degrabă decât iwiw(ce însemna câine) este încă nesigură specia canină din care face parte."
In "Sarbatorile lupilor", articol scris de Julia Maria Cristea-Viena, citim in legatura cu Osiris:
"În mitologia egipteană Osiris – zeul tărâmului morţii, soţul lui Isis, a înviat sub forma unui lup pentru a-şi ajuta soţia şi fiul să-l învingă pe fratele său cel rău."Si pentru ca tot vorbim aici despre lupi, amintim de anticul oras egiptean al lupului sau al lupilor, Lykopolis despre care citim in wikipedia:
"Wepwawet (în Greacă Ophios), este Zeul Cimitirelor şi al războiului din Lykopolis în a 13-a provincie a Egiptului De Sus. Numele său înseamnă "Deschizătorul de drumuri" (În Lumea De Apoi). Statuia lui a fost plasată pentru a privi mormintele, iar el deschide porţile către viaţa viitoare. Posibil, el seamană cu un vechi zeu numit Sed, dar tatăl sau este Anubis. El este singurul rege cunoscut cu numele de Wepwawemsaf."
Ceea ce este important de retinut, e ca ceea ce citim se leaga intr-un fel sau altul de Egipt.Bun. De teama lupului care a aparut la nunta pe cand vroia sa se insoare,"flacaul fugi departe pana ajunse la sf.Miercuri, la sf.Vineri si la sf.Duminica/Dumnezeu, fiecare dandu-i cate doua cocuri de paine, si cea din urma si un brau, cu care treceai peste apa ca pe uscat"(pg.244)
Stiti pe ce se construieste intregul rationament al acestei interpretari?Citind basmul in forma rezumata prezentat de Lazar Saineanu, m-am impiedicat tocmai de acest brau, cu care treceai orice apa ca pe uscat.Este exact amanuntul, motivul, simbolul , detaliul, aproape lipsit de importanta , de care aveam nevoie ca sa imi directionez propria mea cercetare.Pentru ca braul este simbolul trecerii peste Marea Rosie, si aceasta trecere este oglindita in Exod.Aici este fisura, elementul memorial scapat in forma pura din memoria producatorului de folclor, care permite reconstruirea intregului.Acest detaliu, nu a facut decat sa rationez in felul urmator: Bine, daca "braul"este simbolul trecerii peste Marea Rosie, nu cumva este posibil ca basmul sa contina si alte motive folclorice care sa oglindeasca acelasi loc geografic si aceeasi istorie?Ce reprezinta spre exemplu acele "cocuri" de paine, care citite separate de context, trec aproape neobservate?Si in momentul urmator am avut revelatia.Este vorba de buklzul de mamaliga uitat de Stan Patitul pe buturuga din padure.Este simbolul foametei, si ca o consecinta a acesteia motivul trimiterii copiilor lui Iacov in Egipt ca sa cumpere grane(paine).Dar bucatile acestea de paine se prefac in  trei caini, Vede Bine, Aude Bine si Usor ca vantul-Greu ca Pamantul.Sunt personaje pe care le vom gasi si in Povestea lui Harap Alb sub numele de Ochila, Pasari-Lati-Lungila s.a.m.d.Dar cel mai important dintre toate, prezenta cainilor din basm, imi aminteste ce ii spune  Miorita nazdravana, ciobanasului nostru mioritic:
"Stapane, stapane,
Mai adu-ti si-un caine..."
Se intampla insa, ca in studiul baladei Miorita sa descopar independent de continutul basmului acestuia, legatura baladei cu scrierile vetero-testamentare.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #146 : 25 Octombrie 2009, 19:07:07 »

Ciclul descinderilor infernale.
Acest ciclu, are ca trasatura distinctiva coborarea pe taramul celalalt si salvarea unor fete de imparat  rapite de zmei.Uneori, este cautat cel care a furat merele de aur din curtea  unui imparat care avea un mar de aur.
Ne cerem iertare exegetului, dar motivul descinderilor infernale, il gasim aproape in toate basmele romanesti.Singura diferenta este doar una de denumire.In loc sa spui: Ma duc in oras, poti sa afirmi  ca te duci la intalnire.Locatia ramane aceeasi, cu conditia sa nu te intalnesti cu persoana iubita intr-o localitate aflata dincolo de periferie.Ciclul este impartit in trei cicluri:
-Tipul Tezeu.
Un zmeu rapeste o fata de imparat si o duce in locuinta subpamanteana.
Fat-Frumos se coboara pe taramul celalalt, rapune monstrul si scapa fata de imparat.
Sunt indicate basmele tip:Baiet sarac, Cei trei frati, Zorila Mireanu, Cei trei feciori ai babei, Imparateasa furata, Sucna-Murga.
-Tipul Hesperidelor.
O fiinta misterioasa, zmeu sau balaur, fura poamele de aur dintr-o gradina imparateasca.Cel mai mic fecior al imparatului se coboara pe taramul celalaltsi rapune fiara.Fratii tradatori isi primesc pedeapsa cuvenita.
-Tipul: De ce-urilor.
Vom detalia acest tip de basm, la vremea respectiva.Spun acest lucru, pentru ca criteriile de evaluare ale  basmelor sunt putin stranii, din moment ce exegetul, nu poate sa faca o clasificare corecta, permitandu-si sa adauge cu mana lui  afirmatii de genul:
"Afara de aceasta, motivul descinderilor figureaza intr-o serie numeroasa de basme(?!)ce fac parte din ciclul:"Cei trei frati".(pg.282).Sau:
(Santem la tipul Hesperidelor)"Aceasta din urma peripetie (ceilalti frati , tradatori din invidie, isi primesc pedeapsa cuvenita.), se refera la tipul "fratilor perfizi".
Si pentru ca lucrurile trebuie sa fie la fel de incurcate, la tipul:"De ce-urilor", exegetul adauga:"Astfel in versiunea ardeleana "Vizor craiul serpilor," care combina motivul "Animalelor recunoscatoare"cu al "Psychei"...s.a.m.d..
O clasificare a basmelor, ar trebui sa fie foarte clara.De aceea spun ca basmele trebuiesc clasificate dupa valoarea de semnificatie, sau, dupa modul cum sunt fixate motivele in cadrul naratiunii.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #147 : 25 Octombrie 2009, 20:15:10 »

Suntem inclinati sa cautam solutia cea mai usoara, sau mai formala si sa transformam  prin aceasta tot studiul in maculatura.Aplicarea metodei  de lucru a mitologiei comparate, nu face decat sa incurce si mai bine lucrurile, de parca ele nu sunt incurcate de ajuns.Cum m-ar putea ajuta spre exemplu pe mine faptul ca "mitologia antica cunoaste cunoaste (diverse) rapiri de fecioare?Cu ce ma ajuta faptul ca nimfele Thalia, Egina, Ganimeda si Asteria au fost rapite de vulturi divini?Sau faptul ca rapirea Proserpinei este un curat basm?(pg.282).Ne miscam intr-un spatiu virtual, unde tot ce se intampla se supune legilor virtualului.Sigur, vom recunoaste acest virtual, dar el nu are nicio valoare pentru lumea noastra reala, pana cand nu vom putea stabili o punte de lagatura sau de trecere intre virtual si real, pe care sa ne putem misca de colo colo.Fiindca scopul nostru tocmai in asta consta.Ne gasim in fata unei lumi reale.Noi vedem aceasta lume reala care este transformata prin mecanismele noastre mentale in simboluri astfel ca lumii reale ii vom restitui imaginea ei din oglinda, universul virtual-cultural in care adevarurile realului se topesc si capata alte semnificatii.Nu este un drum fara intoarcere.In momentul in care citim un basm, ne gasim in partea cealalta a universului, in propria noastra creatie mentala, simbolica.Ceea ce incerc eu sa fac si in general toti cei care studiaza folclorul, este sa se intoarca in lumea reala, regasind puntea care ne-a adus aici in nemarginire.Nu sunt detinatorul tuturor raspunsurilor, tot asa cum nimeni nu este profet in tara lui.Si eu am intrebari la care fie ca nu pot sa raspund, fie pentru ca nu am cautat inca raspunsul.Una dintre intrebari este foarte nostima si chiar suna aiurea: Vorbim despre un furt sau un rapt.Problema devine interesanta si complicata.Andrei Oisteanu si Vasile V.Filip, nu au raspuns la acest capitol, decat doar o treime sau poate chiar si mai putin.Ei au explicat fara a adanci insa in mod suficient problema, "Furtul astrelor "sau "Raptul cosmogonic", asa cum apare redat in colindele care poarta acest titlu dat de Monica Bratulescu.Ori Vasile V.Filip facea o observatie corecta, ca nu numai astrele sunt cele care se fura din cer, in afara de luna si de soare, ci si diverse obiecte care au o semnificatie sacra.Dar si in afara de aceste doua aspecte, mai intalnim furturi, in care obiectul poate fi un mar(mitul pacatului perechii divine Adam si Eva), un spic de grau(vezi mitul Proserpinei),o  femeie , un  barbat sau chiar un copil .Mentionarea acestor furturi  in spatiul nostru cultural si universal nu face decat sa creasca statistica cazurilor enumerate dar nu rezolva problemele legate de aceste furturi, asupra carora propria noastra nestiinta isi lasa tacerea.
In povestea ruseasca Norka,o fiara salbatica si misterioasa purtand acest nume, patrundea in fiecare noapte in gradina imparatului si inghitea acolo, tot felul de animale.(pg.283)Iata un altfel de tip de furt despre care nu se spune aproape nimic.Daca basmul rusesc Norka  ar putea parea o fantezie a unui producator de folclor, am sa redau in paralel un caz care nu mai este desprins din fantezia  vreunui autor necunoscut:
"In statul american Texas isi face veacul un animal monstruos denumit El Chupacabra, un caine vampir aproape legendar, despre care se crede ca suge sangele caprelor si gainilor. Doi reprezentanti ai politiei locale din orasul Cuero, Texas, au produs un val de isterie mass-media dupa ce au facut publica o inregistrare in care se pare ca a fost filmat miticul animal-vampir din legendele central si sud-americane, informeaza CNN.
Seriful Brandon Riedel si colegul acestuia, Ellie Carter, au urmarit si filmat un animal ciudat, dintr-o specie necunoscuta, dupa ce acesta a aparut brusc in fata masinii de politiei.
"Cercetam gardurile unei ferme la care au fost semnalate mai multe atacuri asupra animalelor. Toate victimele animale prezentau semnele, deja clasice, ale atacului unui Chupacabra. Mai precis, erau golite de sange fara ca pradatorul sa se fi atins de carnea acestora. In acel moment am vazut straniul animal sarind in fata masinii. Pot spune cu siguranta ca nu era nici caine si nici coiot. Nu am vazut niciodata asa ceva. Nu poate fi decat Chupacabra", declara seriful Brandon Riedel.
Animalul filmat de cei doi reprezentati ai politiei are corpul complet lipsit de par, membrele posterioare extrem de lungi si un cap terminat cu un bot imens. Un exemplar identic a fost capturat anul trecut de proprietara unei ferme din Texas, dupa ce animalul ii ucisese opt pisici si mai multe zeci de gaini. Toate vietatile fusesera golite de sange fara a fi insa consumate de misteriosul pradator. Testele ADN au ramas neclare, atata vreme cat animalul pare sa aiba trasaturile unui coiot si ale unei specii inca necunoscute.
Mitul Chupacabra vorbeste despre o creatura lipsita de par, asemanatoare unui caine, care se hraneste asemenea unui vampir, doar cu sangele victimelor sale. Filmul in care apare ciudata creatura a fost facut public in urma cu aproape trei saptamani, veridicitatea sa fiind confirmata recent de catre experti."
(Articol copiat: El Chupacabra a fost prins in Texas .)
Ceea ce incerc sa va spun este ca viata noastra este plina de evenimente.Ca unele dintre aceste evenimente devin produse culturale folclorice, patrunzand in basme, legende, balade si colinde.Dar si realitatea si fictiunea dau nastere la o serie de intrebari fara raspuns.Este  Norka una si aceeasi cu El Chupacabra?Va las Dvs. placerea de a descoperi raspunsul.

« Ultima modificare: 25 Octombrie 2009, 20:20:17 de către vanghelis007 » Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #148 : 26 Octombrie 2009, 07:45:21 »

Nu este o noutate atunci cand spun ca  se acorda atata importanta fantasticului, incat cautam adevarurile corespondente acestei lumi neobisnuite, nu in realitatea noastra a celor care cream acest fantastic ci chiar in universul fantastic.In felul acesta va exista permanent adevarul fabulatiei noastre cata vreme celalalt adevar va ramane ocultat.Ciclul descinderilor infernale presupune existenta unei lumi infernale.Nu imi propun sa fac o analiza detaliata despre aceasta lume,ci doar sa deschid iarasi o poarta dincolo de care sufletul naiv al omului obisnuit poate sa rataceasca potrivit propriilor sale fantezii.Rapirea Proserpinei, de catre Hades, presupune ducerea ei intr-un loc sacru, si anume in lumea mortilor.Dupa Homer, Hadesul se afla in adancimea pasmantului, legatura dintre lumea noastra reala si lumea infernala, putand fi facuta prin pesterile existente in coastele muntilor,gropi adanci, prapastii,fantani.Dar pesterile, prapastiile, gropile, fantanile, sunt realitati.Ele sunt impresionante si ne impresioneaza prin faptul ca sunt inaccesibile.Mintea omului este acaparatoare si dominanta.El trebuie sa cunoasca tot ce exista in jurul lui.Realitatile care sunt dincolo de cunoasterea lui sunt sau devin  fantastice.Dar pentru ca o realitate sa devina fantastica, ea mai trebuie sustinuta nu numai de fantezia creatorului ci si de niste obiceiuri pe care acesta a fost determinat sa le creeze, pentru "fratele" sau neajutorat.Ceea ce spun aici suna enigmatic.Mai pe inteles, moartea va da nastere unui cult al mortilor.Desi ingroparea celor decedati poseda explicatii naturale, teama de necunoscut aceasta experienta terifianta pe care omul nu o are decat in extremis, va da nastere unei  ale realitati, fantastice.Cand Proserpina patrunde prin crapatura montana sa mearga in lumea infernala, ceea ce in fantastic se numeste "drum," in realitatea noastra obisnuita se poate numi "mormant,"sau "necropola." A lua-o pe drumul spre infern, sau spre Hades, poate fi repet o expresie ceva mai complicata pentru a spune ca o anumita persoana a murit.Este vorba insa nu numai despre disparitia calitatilor sale sufletesti care il faceau sa se integreze in lumea reala ci si de sugestia ca acest trup fara viata a fost dus si inchis sau ingropat intr-o necropola.Deci avem doua adevaruri obtinute:
-moartea individului.
-Necropola in care se gaseste ingropat.
Este adevarul pe care il descoperise si Heinrich Schliemann: Mitului ii corespunde o anumita realitate.
Daca Schliemann ar fi trait, si ar fi cunoscut in detaliu mitul Proserpinei, cu siguranta ca ar fi cautat la capul"Tenaru"(cum scrie Saineanu,) locul unde se gaseste necropola acestei fiinte mitologice.Si poate chiar ar fi gasit-o desi acolo va fi fost ingropata o cu totul alta fiinta.Cultul mortilor, legat de misterul pesterilor, va produce presiuni asupra creatiei folclorice, incat "dupa credintele poporului roman, iadul este o pestera intunecoasa in pamant, in care locuiesc diavoli si sufletele pacatoase.(pg.283.)".
O realitate virtuala este o minciuna spusa pe jumatate.Cuvantul "locuiesc" se leaga de verbul "a sta ", " a se odihni".Diavolii si sufletele pacatosilor apartin celor care au fost ingropati in necropole, inainte de aparitia crestinismului.Generalizarea acceptata de catre credintele populare este inconsistenta si neargumentata, deoarece ii aseaza in categoria pacatosilor  pe toti oamenii indiferent de rang sau de valoarea lor spirituala, fie ca acesta se numeste Abraham, Moise, Cyrus cel Mare, si altii.Si din nou vin si subliniez faptul ca lumea cealalta este de fapt lumea trista a necropolelor unde zac acestia uitati de timp si pierduti din amintirile oamenilor pentru totdeauna.Spre deosebire de aceasta lume stricta a mortii, mai exista una despre care am amintit cu diverse ocazii.Este acea Lume Neagra sau Taramul Celalalt, care se refera nu la lumea mortilor, ci la o lume a viilor care se gaseste-ca sa folosesc  o expresie-la antipod.Desi traditiile se suprapun aici, astfel ca Lumea Mortilor se identifica in mod gresit cu Taramul Celalalt, la greseala aceasta a contribuit in mare masura atentia exagerata care a fost acordata de Egipteni vietii de dupa moarte inclusiv mortilor lor.Din aceasta cauza, drumul catre Egipt se realiza in mintea povestitorilor populari, printr-o groapa, pestera sau put, sugerand deopotriva calea dar si mormantul si starea celui care face calatoria intr-acolo.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #149 : 26 Octombrie 2009, 20:08:39 »

Uneori adevarul este foarte banal.Sa spunem cateva cuvinbte despre "Baiet sarac " de Slavici. O vaduva saraca avea un fecior si o fata.La 16 ani o rapi un zmeu.
In Biblie scrie putin altfel, si povestea capata numele de "Avram in Egipt".(Geneza/Facerea, 12;10-20)
Redau rezumatul scrierii Biblice: Avram are o sotie tanara si frumoasa si calatorind spre Egipt impreuna cu ea, din cauza foametei, o roaga sa nu spuna ca este maritata cu el, si sa se dea amandoi sora si frate.Pentru ca vazand-o cat este de frumoasa, egiptenii au sa o ia si-au sa o duca la Faraon, iar pe el au sa il omoare.Ceea ce se si intampla.Acesta este punctul de plecare al basmului lui Slavici.Baba care avea o herghelie de cai, este Egiptul sau Faraon.Doar acolo se indreapta Avram.Pe drum, eroul scapa un viespoi si matca ii da un firisor de par pe care sa-l foloseasca ca sa o cheme daca va avea nevoie de ea.Tot asa va primi si un solz de peste de la imparatul pestilor, si o unghe de la piciorul unei cartite.Aceste animale recunoscatoare ii vor aduce in trei randuri diferite herghelia de iepe de unde se ascundea.Dar deja aici se vorbeste despre Exodul.Pestele care scoate herghelia din apa, se refera simbolic la trecerea copiilor lui Israel prin apele Marii Rosii.Flacaul izbuteste sa slugareasca un an de zile baba (an ce se masoara in trei nopti diferite), castiga calul de care avea nevoie si fura si o traista cu trei obiecte fermecate, -un pieptene, o perie si o tesala, care aruncate in urma fugarilor se transforma in gard, stuf(Delta Nilului.Dupa unii exegeti, numele Marii rosii era Yam Stuf, adica Marea de trestii sau Marea de stuf,)si o padure de cutite si sabii scapand de baba afurisita care ii urmarea.Cum au iesit copiii lui Israel din Egipt?Inarmati si gata de lupta.Cine ii urmarea indeaproape? Faraon.
Primul animal pe care il salveaza eroul povestii lui Slavici, este un viespoi.In wikipedia am gasit ceva foarte interesant in legatura cu Egiptul:
"Monumentele din vremea faraonului Udimu menţionează sărbători religioase şi ceremonii ; în timpul lui se pare că s-a celebrat sărbătoarea sed a reîntineririi faraonului. Tot de la el s-a adăugat la numele faraonului şi un alt titlu : nswt bit "cel al trestiei şi al albinei" planta simbolizând Egiptul de Sus, iar albina Egiptul de Jos."
Iata de ce am spus ca eroul lui Slavici a ajuns in Egiptul Faraonic, din moment ce el salveaza o "viespe" si aruncand unul dintre obiectele vrajite, acesta se transforma in "papura"sau "trestie."In alte basme, unul dintre obiecte se transforma intr-o apa mare pe care baba sau Zmeul nu o poate inghiti sau trece inot si atunci crapa(se ineaca) fie ca se intoarce inapoi.Mai exista si o a treia versiune, aceea a transformarii fetei care il insoteste intr-un lac si al flacaului intr-un ratoi.In ce priveste baiatul(copiii lui Israel este o aluzie la ceea ce este scris in Biblie despre trecerea peste apele Marii Rosii, care au fost trecute ca pe uscat.In cadrul basmului respectiv, eroul face acelasi lucru, plutind peste ape ca o ratza.Dorul de casa al fetei, este de fapt dorul lui Iosif.Motivele care apar in aceasta parte sunt putin mai neclare si s-ar putea sa apartina altui basm, sau sa fie contributia personala a exegetului.
Memorat
Pagini: 1 ... 13 14 [15] 16 17 ... 51
  Trimite acest subiect  |  Imprimă  
 
Schimbă forumul: