04 Octombrie 2024, 00:48:03 *

Autentifică-te cu numele de utilizator, parola şi precizează durata sesiunii.
 
   Pagina principală   Ajutor Caută Calendar Membri Autentificare Creează un cont  
Pagini: 1 ... 42 43 [44] 45 46 ... 51
  Trimite acest subiect  |  Imprimă  
Autor Subiect: Basme  (Citit de 1004002 ori)
0 Utilizatori şi 1 Vizitator pe acest subiect.
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #430 : 12 Mai 2015, 10:24:31 »

Interesanta este si sugestia Zeitei Cybele care este substituita de imaginea solara sau chiar funerara a leului, animalul care apare la carul zeitei. Totusi vanatorul urcand muntele sau padurea da de leul adormit in ipostaza mai degraba funerara. Acest leu ma duce cu gandul la o necropola funerara, ca in civilizatia etrusca, unde leii strajuiau necropolele.Este posibil ca acest leu vanat de vanator, dupa Greci de insusi marele vanator Heracles, sa fie martorul sau sugestia unei necropole pe teritoriul vechii Dacii destul de cunoscute in antichitate, care apare in tinutul pseudogrecesc al zeitei Circe sau Kirke, sau acolo unde se termina calatoria fiului de imparat care cauta Tinerete  fara batranete si viata fara de moarte.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #431 : 12 Mai 2015, 10:38:51 »

Vreau sa spun cateva cuvinte despre nasterea zeditei Atena. Dupa Dictionarul de Mitologie Generala. Zeus lasand-o insarcinata pe Metis, o inghite , apoi dupa o cumplita durere de cap cere sa i se despice capul de catre mesterul Hefaistos. Aceasta operatie neobisnuita va duce la nasterea neasteptata a zeitei Atena inarmata pana in dinti, racnind razboinic si zguduind cu vocea ei extrem de penetranta atat pamantul cat si cerul. O situatie similara se va intampla in unele dintre variantele legendelor populare despre nasterea lui Iisus Hristos, la casele lui Craciun si a Craciunesei.Din cauza ca aceasta Craciuneasa o va asista pe Maria la nastere, care insa fiind fecioara va naste in mod  miraculos prin crestetul capului, Craciun ii va taia mainile, istorie ce o vom gasi la Herodot si la slujitoarele unui faraon egiptean. Am afirmat la vremea respectiva ca nasterea miraculoasa, are ca arhetip nasterea zeitei Grecilor, zeita Atena. Totusi am fost surprins citind la Traian Tandin, in cartea "Paranormalul in criminalistica" vol. I despre  o situatie neobisnuita. Capitolul are ca titlu: "Un fetus, frate geaman in cap" (pg.313):
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #432 : 12 Mai 2015, 13:05:32 »

In anul 1981  Kick Hill, ( apare si o a doua varianta a numelui, Nick)  in varsta de 25 de ani, care lucra la o benzinarie  de langa New York a inceput sa-l doara capul. In urma investigatiilor facute, medicii au descoperit o tumora in cap si au hotarat sa il opereze pe  Nick. Dupa operatie s-a constatat ca tumora extirpata  era de fapt fratele geaman a lui Nick care s-a dezvoltat timp de 25 de ani in capul lui Nick. sub meninge.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #433 : 18 Iulie 2015, 15:24:53 »

Sa vorbim despre "Basmele Valahe" ale fratilor Schott: Arthur si  Albert, (ed.Polirom, 2003) cu o prefata excelenta facuta de doamna  Viorica Niscov. Nu intentionez sa aduc critici nici uneia dintre parti,. Adevarul  se gaseste la  Albert Shott- dar teoria sa mitologica poseda uneori niste minusuri care il pun-pe acest adevar- sub semnul intrebarii. Doamna  Viorica Niscov face urmatoarea  afirmatie interesanta ( pag.15) : "Ideia  fundamentala, cumva platonicizanta, (...) este ipoteza  de fapt indemonstrabila (serios?) dar asumata de el axiomatic, dupa care ar exista dupa fiecare basm-inteles ca tip pur-o versiune arhetipala. "  Afirmatia facuta de Albert este perfect valabila si intreaga carte a Hermeneuticii miturilor porneste de la aceasta lege fundamentala. Albert  comite insa mai multe greseli. Una dintre ele este localizarea arhetipului intr-un spatiu impropriu, cosmic, care poate fi acceptat ca o varianta de arhetip limitata, cu conditia ca exegeza sa poata stabili  sau argumenta o serie de elemente cosmice care au stat la baza basmului in cauza, ca o realitate istorica. Deoarece arhetipurile sunt de natura istorica, reprezentand situatii reale, evenimente traite in mod real si repovestite de acele comunitati culturale in functie de impactul suferit de ele, intr-un limbaj simbolic distantat din aceasta cauza de realitatea primara, desi basmele par a avea un limbaj comun, diferentierea intre ele ar trebui sa se faca in functie de arhetipul istoric initial. Incercarea de a ghici arhetipul, poate sa se transforme intr-un dezastru stiintific. De asemeni, acelasi arhetip, poate  capata ca   motiv folcloric diferite forme, ce se  pot recunoaste la modul comparativ. Este greseala unui studiu de mitologie comparata, deoarece un basm se raporteaza la altul in functie de asemanarile si diferentele elementelor in functie de motivele folclorice si formele lor primare sau evoluate, si nu in functie de arhetipul care le-a generat.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #434 : 18 Iulie 2015, 16:00:00 »

Citesc la subsolul paginii(15):
"Schott crede ca toate naratiunile au la baza o unica schema  simbolica." Dintr-o data aici este vorba de cu totul altceva. Potrivit parerii mele, basmul porneste de la  un arhetip ( sau eveniment istoric) si acesta este transformat simbolic in motiv folcloric fundamental ( basmul ) ceea ce reprezinta copia denaturata a acelui arhetip initial despre care am amintit. Aparent se poate vorbi despre un anumit discurs sau schema simbolica,dar motivemele sau evenimentele care alcatuiesc basmul pot diferi de la un basm la altul oferindu-i o anumita particularitate, aceste motiveme putand sa ne ajute la descoperirea  arhetipului istoric.
Despre Propp se spune ca face alta afirmatie:
"...intregul fond de basme  nu este decat un lant infinit de variante."  Afirmatia ne vara in ceata. Variantele care apar pot fi legate de aceeasi productie folclorica, in functie de povestitorii care incearca sa recreeze arhetipul.Acesti povestitori se gasesc in cadrul aceleasi comunitati culturale dar se pot regasi si  in comunitati invecinate. In functie de relationarea culturala dintre diferite comunicati, produsul este de transport memorial, sau de conservare memoriala.sigur ca acel numar de variante initiale dincolo de distribuire, este reactualizat si transmis de generatiile urmatoare. Acesta constituind un al doilea proces de variant-izare  a informatiei in itiale.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #435 : 19 Iulie 2015, 09:05:40 »

Feciorul nazdravan al imparatesei

Basmul debuteaza cu imaginea unui imparat si a unei imparatese care aveau o imparatie foarte mare si frumoasa. Pe langa imparatie mai aveau si trei fete  nemaipomenit de frumoase. Intotdeauna cand exista fete, exista si probleme. Astfel, in timp ce fetele se plimbau linistite," veni un balaur de negura"si o rapi pe cea mai mare - dintre fete- din mijlocul lor. Dupa un timp oarecare, istoria se repeta in aceleasi conditii, celelalte  surori disparand la randul lor, furate de cate un balaur de negura, de fiecare data urmatorul fiind mai mare decat celalalt. Atentia mea se focalizeaza pe imaginile celor treivarianta grecizata a mitului fete si a balaurilor de negura. Mai tarziu aceeasi atentie se va fixa pe alte motivene pe care le voi lua in discutie. Intrebarea care mi-o pun in primul moment, este, unde anume la nivel de istorie sau pseudo istorie ni se vorbeste de un imparat si o imparateasa  care au drept copii, mai multe fete. Exista un raspuns la aceasta intrebare, deoarece insusi Achile, eroul grec, ca sa scape de razboiul Troian, va fi trimis de mama sa Tetis la regele Lycomede, care in mod straniu avea si el fete. Aceasta ar fi dupa parerea mea varianta greaca a unui mit la fel de vechi care il vom regasi si in alte variante ale basmului, ca in cunoscuta "poveste a lui Harap Alb"-basm tot romanesc. Dar putem mentiona si viata lui Moise din scrierile Vechiului Testament unde referirile la "fetele" lui faraon abunda. Sa ne amintim de legile date de faraon legate de uciderea pruncilor de parte barbateasca de catre moase si pastrarea pruncilor de sex feminin. Sa ne amintim ca Batia sau Batea, fata lui faraon il va salva pe copilul Moise de la moarte ascunzandu-l si crescandu-l in camerele sale. Daca am sapa in continuare, am gasi si alte basme care vor face referire la "fete", indiferent de comunitatea culturala care va spune povestea. Concluzia la care ajung, sprijinindu-ma pe sursa de informare biblica, este ca intamplarile care au loc povestea noastra se petrec in Egipt.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #436 : 19 Iulie 2015, 09:26:49 »

Sa vorbim despre "balaurul de negura"-aparitie care in basm este de trei ori. Intre plagile Egiptului, gasim urmatorul episod:
"21 Atunci a zis Domnul catre Moise: "Intinde mana ta spre cer si se va face intuneric in pamantul Egiptului, incat sa-l pipai cu mana".
22 Si si-a intins Moise mana sa spre cer si s-a facut intuneric bezna trei zile in tot pamantul Egiptului,
23 De nu se vedea om cu om, si nimeni nu s-a urnit de la locul sau trei zile. Iar la fiii lui Israel a fost lumina peste tot in locuintele lor.
Eu cred ca cele trei fete ale lui faraon, corespund cu cei trei balauri de negura" si iarasi corespund si unii si altii cu numarul de zile cat a durat aceasta plaga asupra Egiptului. Putem gandi astfel: Negura aceea a rapit cele trei fete ale lui faraon. Dar putem sa vorbim despre acest lucru si altfel: Negura aceea a durat trei zile. Dar cine sunt fetele lui faraon? Sunt zilele. Negura  a furat fetele lui faraon, adica a furat trei zile care s-au prefacut in intuneric. Acesta ar trebui sa fie intelesul.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #437 : 08 August 2015, 18:55:01 »

Sa ne reamintim ca  stiind ce soarta va avea Achile daca va participa la razboiul troian mama lui l-a trimis sa creasca la un rege vecin care avea mai multe fete. In felul acesta eroul avea sa isi piarda urma  si va scapa cu viata. Lucrurile nu sunt totusi chiar asa de simple. Greselile pe care le comitem atunci cand  interpretam  informatiile, pornesc intotdeauna de la noi pentru ca nu dispunem la momentul sustinerii ipotezelor noastre de toate elementele informale. Se intampla ca uneori sa cochetam mai mult cu o ipoteza de lucru lasand celelalte variante de izbeliste.Problema este ca trebuie sa pastram echidistanta intre informatii si interpretarile noastre, ele sa fie puse la indemana cititorului sau a oamenilor de specialitate care pot observa din afara mult mai usor greselile pe care le putem comite involuntar.In cazul basmelor avand ca motiv rapirea fetelor, informatiile se grupeaza in jurul a doua nuclee. Unul dintre ele se refera asa cum am afirmat la Egipt, daca pornim de la intunericul de trei zile, de la faptul ca Achile sau Ahile, are o istorie asemanatoare in ce priveste nasterea cu a lui Moise, de  la descrierea pe care Ion Creanga o face trecerii peste Marea Rosie in Povestea lui Harap Alb atunci cand eroul intalneste o nunta de furnici care trecea pe un pod peste o apa.Ori mitologia clasica arata ca Achile era regele myrmidonilor, adica a furnicilor din moment ce myrmex inseamna acest lucru. Aratam candva ca citirea numelui lui Ahile de la dreapta la stanga inseamna Eliha de fapt Elohim, numele lui Dumnezeu care in limba ebraica insemna "Cei puternici".Repet, aceasta este o varianta interpretativa a basmului, care ne ofera o anumita interpretare istorica ce poate fi asezata intre intrarea hicsosilor in Egipt si anul cand faraonul Ahmosis ii izgoneste din Egipt. Sa stiti ca nu intamplator acest faraon apare in legenda biblica sub numele de Moise sau Mozes, Mozis. Numele Ah-Mosis, se citeste si Ah-Mozez sau Ah-Mozis.Ori acest Ahmosis, are la inceput acea silaba sau ce va fi fiind pe care o gasim si la numele eroului grec Ahile :Ah. Pentru ca Ahile inseamna zeul Ah,potrivit lui: Ah+Ilos sau Ile=zeu. Ori am aratat ca citirea ebraica a numelui inseamna Cei puternici si denumeste intr-o forma exprimata la plural unul dintre numele lui Dumnezeu, Elohim. Interesant este ca in povestea noastra imparateasa mama, dupa pierderea fetelor, are un moment de teama,-aceeasi teama pe care o gasim la zeita Tetis,-pe care povestitorul o exprima astfel:
" Cu toate ca imparateasa se intrista foarte, temandu-se ca nu cumva sa isi piarda si ultimul sau copil,..."etc. Ati vazut-o pe zeita Tethis dar nu ati recunoscut-o. Aceasta este prima interpretare si se pare ca este cea mai veche. A doua interpretare se leaga de Grecia antica si de razboaile medice. Cele trei fete fiind cele trei zeite grecesti cunoscute: Hera, Afrodita, Atena. Copilul, este de fapt copilul Greciei, serpii balauri se refera la persi-motivul preluat si in alte povestiri mitologice, despre care am mai vorbit. Perioada istorica in acest caz se misca in jurul anilor 500, cand o eruptie vulcanica va duce la scufundarea temporara a coastelor Aticii si la aparitia intunericului,mentionat insa ca o eclipsa la momentul intoarcerii lui Ulise la casele lui din Itaka.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #438 : 12 August 2015, 19:43:13 »

Interpretarea unui basm este rezultatul interpretarii detaliilor lui. Nici o persoana, cat ar fi eab de inteligenta nu este capabila sa  interpreteze un basm, pornind de la rezumatul lui. Nici un exeget nu este in stare-sau nu are acele abilitati care sa ii permita interpretarea unui produs folcloric, pornind de la una din variantele lui. Miorita poate fi interpretata in mii de feluri, in functie de cultura exegetului si de varianta care este luata in discutie. Interpretarea oficiala nu spune nimic si se pierde in banalitati. Am avut prilejul sa gasesc la o varianta a baladei o referire foarte interesanta in cadrul dispozitiilor testamentare ( ori cele mai cunoscute si universale testamente  pana in prezent sunt doar doua: Vechiul Testament si Noul Testament.) in care ciobanasul nu vroia sa se puna pamant peste el, in schimb sa fie acoperit cu gluguta lui, sau din aceasta gluguta sa i se faca o iconita. M-am intrebat cat de greu trebuie sa fie celor care analizeaza materialul folcloric sa inteleaga aici ca este vorba de giulgiul din Torino. Ori cuvantul acela "iconita" prin semnificatiile profunde pe care le are,face ca acea balada sa devina Nou Testamentara iar eroul  sa se identifice cu Iisus din Noul Testament. Mai exista aici ceva care permite acest lucru. Cuvantul "cioban" care se identifica cu un alt cuvant, "pastor"-cel care conduce, pazeste are grija de oi. Problema este ca acelasi cuvant "pastor" are si o anumita semnificatie religioasa, sugerand conducatorul religios al unei comunitati crestine.Termenul este mai mult folosit la acele comunitati religioase desprinse de crestinism, cum sunt adventistii spre exemplu. Pastorul cu accent pe primul a,este conducatorul religios al turmei sale de credinciosi.Aluzia la Dumnezeu in dubla ipostaza de pastor si la oile sale, apare frecvent in vechiul si noul testament. Dupa omorarea balaurilor- dar scena poate fi valabila nu numai legata de Egipt ci si Ezechia si de Israel, dar si de cele doua razboaie greco-persane despre care am amintit, eroul si sora/ surorile  lui fac un lucru interesant:
"Acum fratii se bucurara tare de moartea balaurului adunara lucrurile scumpe, pe care le putura gasi in graba ( dar de ce in graba, daca balaurul era deja mort?) si parasira palatul balaurului..." Chestia cu graba apare in Exodul, unde copiii lui Israel inainte de a parasi Egiptul, se apucara sa  ii jefuiasca pe egipteni furandu-le hainele si obiectele de valoare.
Memorat
vanghelis007
Erou
*****

Popularitate: 2
Mesaje: 623


Vezi Profilul Adresa de email
« Răspunde #439 : 13 August 2015, 10:56:44 »

Motivul cu varul caruia zanele i-au luat puterea este ceva mai obscur datorita simbolurilor. Zanele care i-au furat varului puterile, locuiau in apropierea unui lac, cujnoscut sub numele de "Lacul Negru." deoarece caut reopere corespondente in Vechiul Testament ma intreb daca  nu cumva aici este vorba de Marea Moarta. Plec de la ideea ca "negru" este o culoare asociata noptii ( mai mult celei eterne) este culoarea combustiei, a arderii, a doliului. cele trei zane, devin astfel un simbol al mortii, asemenea zeitei Hecate. Ea, (zeita)era reprezentata cu trei capete, -unul de om, al doilea de cal, si cel de-al treilea de caine. In alte reprezentari, aparea ca o femeie  cu capul plin de serpi ( vezi Echidna), cu ochii de jaratic. Ii era sacru "cainele" si i se jertfeau miei negri, miere, si chiar oameni. Dar acest caine ca pazitor al mormintelor, apare in spatiul cultural al Egiptului, de unde migreaza de asemeni cultural in spatiile nord si vest europene din mioment ce il reintalnim intr-un basm de Cristian Andersen, pazind comorile din adancuri aflate sub un copac, cu ochii cat farfurioarele. Interesant este ca acelasi sau altul, apare in legendele noastre romanesti povestite de invatatoarea Maria Ionita in cap. "Despre comori" a cartii domniei sale. Ori acolo spuneam la un moment dat ca cel putin una sau cateva legende, fac referire cam pe la anii 500 i.d.H. la un mormant apartinand unui rege Agatars, ope care l-am numit mormantul lui Dionisos.Haideti sa vedem ce face eroul nostru.Se duce catre acest lac negru, face un foc ( asta aminteste de Dumnezeu si de rugul de pe muntele Horeb care ardea si nu se mistuia.Apoi, eroul nostru se ascunse intr-un tufis, cu cainii lui."
Exista in tara noastra un munte care poarta numele acesta de: Muntele Ascuns sau Kogaionon in varianta scurta si profana, kogaion, nume care are conotatii cu Gaia, zeita Pamantului: Ko-Gaia-non. Dar eu vreau sa spun aici altceva. Voinicul ascuns intre tufe avand cainii de o parte si de alta, lipsit de puteri, locul fiind situat langa o apa neagra a mortii avand simbolistica styxului, sugereaza existenta unui spatiu funerar, a unui mormant. Foarte multe povesti se invart in jurul unei necropole. Probabil ca necropola este acel locru sacru, unde emotiikle cedeaza si fac explozie.
Memorat
Pagini: 1 ... 42 43 [44] 45 46 ... 51
  Trimite acest subiect  |  Imprimă  
 
Schimbă forumul: